Je rozbuškou mezi ustálenými návyky teologů: nutí nejen k zamyšlení nad společnými znaky východní a západní mentality, ale nadto předkládá k úvaze to nejpodstatnější: má-li být spiritualita věrohodná, musí odpovídat hluboké modlitbě. A tak nám z textů Palamy zaznívají podněty pro styl života, známý z četby Vyprávění ruského poutníka a ze spirituality filokalie.
Palamova syntéza navazuje na tradici Jana Klimaka, Maxima Vyznavače nebo Simeona Nového Teologa. Od Jana Damašského a zejména Pseudo-Dionýsia pramení spekulativní pilíře způsobu vidění, které v plné síle krystalizuje v hesychasmu. Klíčovým tématem Palamova myšlení je proces přetvoření člověka a světa slávou Boží (energií), což vysvětluje v hesychastické metodě vidění Boha v srdci. Pro jeho učení se později vžil název palamismus.
Přeložil Robert Svatoň.
| Kód | Kód: 4006 | 
|---|---|
| Kategorie: | Pravoslaví | 
| Autor: | Spiteris Yannis | 
| Nakladatel: | Refugium | 
| Rok vydání: | 2011 | 
| Délka: | 269 str. | 
| Vazba / formát: | váz. | 
Diskuze
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

 
 
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                        